Ovoce a zelenina do škol

 

Základním cílem projektu Ovoce a zelenina do škol je přispět k trvalému zvýšení spotřeby ovoce a zeleniny, vytvořit správné stravovací návyky ve výživě dětí a tím zároveň bojovat proti dětské obezitě. Jako cílová skupina byli po dohodě resortů školství, zdravotnictví a zemědělství zvoleni žáci prvního stupně základních škol včetně dětí z přípravných tříd základních škol. Učitelé nad rámec svých běžných pracovních povinností pomáhají předávat produkty žákům a rovněž připravují doplňkové aktivity zaměřené na poznávání produktů ovoce a zeleniny, způsobu jejich úpravy ke konzumaci a vysvětlení jejich přínosu pro zdraví.  Produkty jsou dětem dodávány zdarma, bez finančního příspěvku rodičů. Podpora je poskytována na čerstvé ovoce a zeleninu, balené ovocné a zeleninové šťávy a ovocné protlaky, které neobsahují konzervanty ani přidaný cukr, sladidla, sůl či tuky. Také naše škola je již šestým rokem, tzn. od počátku projektu,  zapojena.

 Něco o výživě školáků

 Pro školáka je charakteristický pozvolný tělesný růst, zaznamenáváme však rychlý rozvoj intelektuálních, sociálních a emočních funkcí.

V tomto období je třeba, aby strava byla pestrá. Zastoupeny by měly být všechny potraviny skupin potravinové pyramidy. Strava školáka by měla být rozdělena do tří hlavních denních jídel, doplněných dvěma svačinami. To vše dodá dostatek energie a živin pro správný růst a vývoj dítěte.                                                                            

Nejdůležitějším denním jídlem školáka je snídaně. Děti, které snídají, bývají méně obézní, jsou ve škole soustředěnější a mají i lepší studijní výsledky. V mnoha rodinách se po ránu spěchá a na snídani „nezbývá čas“. Dítě tak nedostane šanci doplnit po nočním hladovění zásoby glukózy v játrech. Jelikož je to právě glukóza, kterou potřebuje mozek ke své činnosti, dítě je následně ve škole nesoustředěné a unavené.

Dítě mnohdy navíc ani nestihne po noční pauze řádně uhradit tekutiny, protože po ránu nestihne vypít ani šálek čaje či mléka nebo sklenici vody. To se může projevit zvýšenou únavou, nepozorností či bolestmi hlavy. Nedostatek tekutin způsobuje vysychání sliznic, které jsou pak náchylnější k průniku infekce. Nedostatek tekutin může způsobit také zácpu a nechutenství a tak ještě zvýšit nepříjemné pocity dítěte.

Pamatujte:

  • Školák, který pravidelně jí, nemá potřebu „vybílit večer ledničku“ a přejíst se na noc – tento „nárazovitý“ styl stravování je nejpříhodnější pro rozvoj nadváhy a obezity.
  • Školák by měl jíst alespoň pětkrát za den ovoce anebo zeleninu, které jsou dobrým zdrojem vitaminů, minerálních a dalších významných látek – například vlákniny a některé druhy i vody.
  • Školák by měl sníst dvě až tři porce mléka či mléčných výrobků. Mléko je nejlepším zdrojem vápníku pro rostoucí kostru a zuby. Zároveň je zdrojem důležitých v tucích rozpustných vitaminů – A a D.
  • Školák by měl sníst alespoň dvě porce ryb týdně. Ryby jsou dobrým zdrojem bílkovin, vitaminů a minerálních látek a mají nízkým obsah nasycených tuků. Tučné ryby, jako je makrela, losos a sardinky obsahují omega 3 mastné kyseliny.
  • Školák by si měl alespoň dvakrát denně vyčistit zuby.
  • Školák měl by mít hmotnost přiměřenou své tělesné výšce a věku.
  • Školák by se měl nejméně jednu hodinu denně věnovat pohybové aktivitě.

 

VITAMÍNY VE ŠKOLE

Mimo pravidelných dodávek vitamínů je součástí projektu doprovodný program. V květnu byl žákům školy zaslán koš plný ovoce a zeleniny. Dětem byla nabídnuta zelenina, kterou někdo jedl úplně poprvé. Byl to fenykl a polníček. Dále pak ledový salát, okurka, rajčata, papriky různých barev. Co se týče ovoce - děti poznaly ,,známé" banány, mandarinky, pomeranče a jablka. Teď jen vymyslet, jak zeleninu s ovocem zpracovat a co připravit za dobrotu, která by chutnala všem. V rámci projektového dne děti poznávaly podle chutě různé druhy ovoce a zeleniny, vytvořily si ovocný špíz. Samy si musely umýt a nakrájet ovoce, které si napíchly na špejli. Tuto ovocnou "bombu" pak všichni s chutí snědli. Ze zeleniny si děti mohly ochutnat dva saláty – jeden naslano a druhý nasladko. A něco dobrého na zub můžete zkusit i Vy. Nabízíme recept na salát, který Vám bude určitě chutnat:

ZELENINOVÝ SALÁT S POMERANČEM

Nakrájíme na menší kousky fenykl, ledový salát, polníček a pomeranč. Podle chuti přidáme med a labužníkům ještě doporučíme vše posypat vlašskými ořechy. Věříme, že recept vyzkoušíte a že i Vám bude salát chutnat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

002-kluk-a-holka.jpg

 

 OCENĚNÍ SCIO - ŠIMON SRŠEŇ

ŠIMON[3].jpg

 

zsmsmladkov_footer1.png